Censors Pull Reins as China TV, Chasing Profit, Gets Racy - NYTimes.com 1/3/12 6:04 AM

&he New Aork Times® Reprints

This copy is for your personal, noncommercial use only. You can order presentation-ready copies for distribution
to your colleagues, clients or customers here or use the "Reprints" tool that appears next to any article. Visit
www.nytreprints.com for samples and additional information. Order a reprint of this article now.

-ROGER EBERT,
CHICAGO SUN-TIMES

December 31, 2011

China TV Grows Racy, and Gets a
Chaperon

By EDWARD WONG

NANJING, China — Wang Peijie’s idea for what would become the most-talked-about show in
China was simple: Throw a spotlight on this country’s bright young things as they court each other
on stage to pop music and audience applause.

The men boasted of their bank accounts, houses and fancy cars. The women were svelte and sassy,
dousing suitors with acid putdowns. But mixed into the banter were trenchant social issues that
urban Chinese from their 20s to 40s grapple with, if not always so publicly: living together before
marriage, the unabashed pursuit of wealth or the government’s one-child policy.

“Through this show, you can tell what China is thinking about and chasing after,” said Mr. Wang, a
veteran television producer.

The show, “If You Are the One,” broke ratings records in the first half of 2010. More than 50
million people tuned in. The sauciest contestants became sensations — one aspiring actress
famously rejected a man offering a bicycle ride by saying, “I’d rather cry in a BMW.” The show
attracted huge interest from Chinese overseas; some students on American campuses even filmed
their own versions. It increased the nation’s cultural influence, which China’s leaders crave.

But reality television proved too real for the censors. Disturbed by the program’s revealing portrait
of Chinese youth and the spread of copycat shows, they threatened to cancel it. Producers raced to
overhaul the show. They brought on older contestants and added a third host, a matronly professor
from the provincial Communist Party school. “We’ve had more restrictions on expressions on the
show, to eliminate remarks that could have negative social impact,” the wiry Mr. Wang, 45, said
one morning as dozens of screens flickered behind him in a control room here in Jiangsu Province.

Then regulators formulated a sweeping policy that takes effect on Sunday and effectively wipes out
scores of entertainment shows on prime-time television. The authorities evidently determined that
trends inspired by “If You Are the One” and a popular talent show, “Super Girl,” had gone too far,

http://www.nytimes.com/2012/01/01/world/asia/censors-pull-reins-as-china-tv-chasing-profit-gets-racy.html?pagewanted=print Page 1 of 7



Censors Pull Reins as China TV, Chasing Profit, Gets Racy - NYTimes.com 1/3/12 6:04 AM
and they responded with a policy to curb what they call “excessive entertainment.”

That a dating show could help set off the toughest crackdown on television in years exposes the
growing tension at the heart of the Communist Party’s control of the entertainment industry. For
decades, the party has pushed television networks here to embrace the market, but conservative
cadres have grown increasingly fearful of the kinds of programs that court audiences, draw
advertising and project a global image not shaped by the state. Television, after all, occupies a
singular position in the state’s media arsenal: with its 1.2 billion viewers and more than 3,000
channels, it is the party’s greatest vehicle for transmitting propaganda, whether through the
evening news or staid historical dramas.

“A conflict has arisen: On the one hand, they’re pushing for the building of a commercial industry,
but on the other hand they wonder if this commercialization has led to an overall decline in
cultural quality and moral cultivation,” said Yin Hong, a professor at Tsinghua University in
Beijing who studies television.

The party’s definition of “entertainment shows” encompasses game shows, dating shows and
celebrity talk shows. As in the West, they are cheap to produce but earn high ratings and
advertising revenue, which is critical since stations get little or no government subsidies. Now, the
new rules, which were announced in late October, are forcing television executives and producers
at 34 satellite stations across China to cut many entertainment shows from their lineups to limit
what regulators describe as “vulgar tendencies.”

The tightening of television is at the fore of a major new effort to control culture overseen by
President Hu Jintao that is also permeating film, publishing, the Internet and the performing arts.

Government regulators issued the television guidelines right after the party’s Central Committee
made culture and ideology the focus of a meeting in October. Mr. Yin, who advised officials in the
prelude to the meeting, said cadres had originally intended to issue a paper that would push
cultural industries closer to the market. But starting half a year ago, he said, senior officials began
growing more worried about “social morality,” so they steered the policy toward the control of
culture. Regarding television specifically, he said, “many old comrades” frequently complained
about entertainment shows and “the idolizing of celebrities.”

Under the new rules, each television station can broadcast only two “entertainment shows” during
prime time each week. Only nine can be shown nationally per night, down from an official estimate
this fall of 126 per week. A panel convened by regulators will decide which ones will remain if the

http://www.nytimes.com/2012/01/01/world/asia/censors-pull-reins-as-china-tv-chasing-profit-gets-racy.html?pagewanted=print Page 2 of 7



Censors Pull Reins as China TV, Chasing Profit, Gets Racy - NYTimes.com 1/3/12 6:04 AM

stations do not trim. Ideas for new shows must be approved by censors. Satellite stations are also
expected to increase their news programming and broadcast at least one show that promotes
traditional Chinese virtues and the “socialist core value system.”

The agency regulating the industry, the State Administration of Radio, Film and Television, or
Sarft, is not shy about imposing limits on dramas, either. Last year, it expressed disapproval of spy
dramas and time-travel shows. In late November, it surprised the industry by mandating that as of
January, commercials cannot be shown in the middle of television dramas. “The whole point here
is that Sarft is trying to get TV station presidents back to the roots,” said a person once involved
with “If You Are the One,” who spoke on the condition of anonymity. “What are the roots? TV is
supposed to be the mouthpiece of the party in the country. You're supposed to broadcast
propaganda instead of sensationalistic content.”

The Role of Money

Reining in television is not just ideological, but is also tied to advertising money, people in the
industry contend. Officials at Sarft are close to those at China Central Television, or CCTV, the
state-run television network that is the largest in the country. CCTV still dominates the industry,
but it has ceded market share to provincial satellite stations because they are producing the most
popular entertainment shows. CCTV and Sarft have a revolving-door relationship: In November, a
former vice minister of Sarft, Hu Zhanfan, took over as president of CCTV. The network also remits
a fraction of its annual revenue to Sarft. From 2001 to 2005, it gave the agency $675 million,
according to statistics from CCTV. By contrast, provincial stations remit revenue to local
authorities, who have little incentive to censor successful shows.

So Sarft’s crackdown on entertainment shows is partly aimed at enriching CCTV, industry
observers argue. The announcement of the new order in October may already have yielded benefits
for the network. On Nov. 7, at its annual auction for advertising spots in 2012, CCTV earned $2.2
billion, a 12.5 percent increase over the previous year. Sarft and CCTV officials did not respond to
multiple requests for an interview.

Tightening the vise could backfire. Some analysts say that the more television is regulated, the
more viewers will watch shows on the Internet, over which Sarft wields much less power.

“If You Are the One” dropped in ratings after censors forced it to change its format last year. But
Mr. Wang and his crew have found ways to keep it the top-rated variety show. When the parent
station, Jiangsu Satellite Television, held its 2012 advertising auction in November, “If You Are the

http://www.nytimes.com/2012/01/01/world/asia/censors-pull-reins-as-china-tv-chasing-profit-gets-racy.html?pagewanted=print Page 3 of 7



Censors Pull Reins as China TV, Chasing Profit, Gets Racy - NYTimes.com 1/3/12 6:04 AM
One” earned an astounding 82 percent of the station’s total haul of $345 million.

Jiangsu wants desperately for censors to allow the 90-minute show to remain in its Saturday and
Sunday prime-time slots. The station is cutting a half-dozen other entertainment programs, Mr.
Wang said, and is developing shows that promote “social responsibility.” But some wonder
whether censors will show leniency. People’s Daily, the party’s mouthpiece, ran a commentary in
October that lamented the negative influence of two shows. One was “Super Girl,” an influential
talent show that had been repeatedly punished for being “vulgar” since its 2004 debut on Hunan
Satellite Television. It was suspended in September. The second was “If You Are the One.”

“Some programs seek novelty as their objective,” the article said. “They rely on peering into the
privacy of others to achieve that, and they hype money worship and pleasure-seeking, which have
aroused the antipathy of the audience.”

Clashes Between Ideas

At a recent taping of “If You Are the One” in a Beijing studio, a male contestant, Wang Yan, 23, told
the women on stage that he appreciated women who wore silk stockings. The women grilled him,
to the delight of the audience. That turned into a discussion of the sizes of women’s legs.

“Do you prefer S- or M-sized women?” asked one of the female contestants, Zuo Teng’ai, a single
mother.

“I'm sorry, I really have no idea about the difference between the two,” Mr. Wang said. The main
host, Meng Fei, chimed in: “Is she asking whether you like S-and-M?”

“I didn’t ask him about S-and-M!” Ms. Zuo said. The audience laughed and applauded. But the
exchange was excised from the episode that aired Nov. 12.

Sharp dialogue was once the show’s hallmark. One of its original goals was to push the limits of
what could be discussed on Chinese television. “We hoped there would be some clashes between
different ideas,” Mr. Wang said.

The show was conceived in cigarette-fueled talks between Mr. Wang and Xing Wenning, a media
entrepreneur now with the Hearst Corporation. In the fall of 2009, Mr. Xing, a graduate of
Harvard and Columbia, was working for FremantleMedia, owned by Bertelsmann, and his task was
getting Chinese stations or production companies to buy the rights to adapt foreign television
shows. One of FremantleMedia’s properties was “Take Me Out,” a dating show popular in Britain.

http://www.nytimes.com/2012/01/01/world/asia/censors-pull-reins-as-china-tv-chasing-profit-gets-racy.html?pagewanted=print Page 4 of 7



Censors Pull Reins as China TV, Chasing Profit, Gets Racy - NYTimes.com 1/3/12 6:04 AM
Mr. Xing approached the two most adventurous stations, Hunan and Jiangsu.

Mr. Wang at Jiangsu was receptive. He had worked at the station since the late 1980s and had
witnessed the industry’s transformation. In 1997, satellite television was established, allowing
some provincial stations to broadcast nationally and compete with CCTV for advertising money.
CCTV and provincial stations had increased production of entertainment shows around that time.
“Competition is fierce among the top few stations,” Mr. Wang said.

Mr. Wang said he wanted a new dating show to capitalize on the concept of “leftover girls” and
“leftover boys,” career-oriented people without a partner, a hot topic in China. The show, too,
would be a window into the lives of the “rich second generation,” the children of China’s new
money.

Hunan beat Jiangsu in the bidding for “Take Me Out.” But Mr. Wang pushed ahead with his
version, which Unilever had wanted to sponsor.

“If You Are the One,” called “Fei Cheng Wu Rao” in Chinese, is set up like a tribunal. Twenty-four
single women stand behind brightly lighted podiums and pepper a potential male partner with
questions. Directing the talk is Mr. Meng, a bald, witty former news anchor. His sidekick is Le Jia,

b N1

a younger, slimmer (but also bald) man dubbed the show’s “psychological analyst.”

The first episode aired Jan. 15, 2010, and set the tone. “Any woman who comes with me won’t have
to worry about her livelihood,” said the first male contestant, Zhang Yongxiang, 23. His family ran
a factory with more than 1,000 workers. A video showed off his large apartment, white sedan and
endless rows of clothing. Other male contestants had their incomes advertised in graphics on their
videos.

Later in the episode, a female contestant in red, knee-high vinyl boots and a tight black dress
performed a chair dance that would not have looked out of place in a strip club.

But serious issues wormed their way into the talk. Women interrogated Mr. Zhang on why he clung
to a traditional mentality of wanting to sire at least one son.

“Today’s youngsters dare to express themselves,” Mr. Wang said. “You can’t be authentic if you
don’t dare to express yourself.”

Spare No Dignity

The show’s notoriety surged after one contestant, Ma Nuo, rejected a man with her “cry in a BMW”

http://www.nytimes.com/2012/01/01/world/asia/censors-pull-reins-as-china-tv-chasing-profit-gets-racy.html?pagewanted=print Page 5 of 7



Censors Pull Reins as China TV, Chasing Profit, Gets Racy - NYTimes.com 1/3/12 6:04 AM

remark. Ms. Ma got thousands of messages from fans and critics alike. Supporters said she was
only publicly voicing what many women think.

Ms. Ma, 23, said in an interview that producers had told the women not to spare the dignity of the
male contestants. After the BMW comment, “Because they saw that I was outspoken, they wanted
me to say more controversial things,” she said.

On another episode, Zhu Zhenfang brushed off a suitor by saying that any man who wanted to
shake her hand had to pay 200,000 renminbi, almost $32,000, because “my boyfriend must have a
monthly salary of 200,000” renminbi. Another woman, Yan Fengjiao, made the headlines when
nude photographs of her appeared online.

Viewers swarmed to the show. By May 2010, its ratings were second only to those of the CCTV
evening news, which all satellite stations are forced to carry. China Daily called it “morally
ambiguous and visually electrifying.” Copycat dating shows sprang up, ones that were even more
explicit.

Censors were not amused. In June, the heads of the Jiangsu and Hunan satellite stations were both
called to Beijing for a meeting with Sarft officials. “They were quite harsh,” said one person briefed
on the meeting. The message was simple: Tone down the shows or face cancellation. The agency
issued two edicts. One said: “Do not humiliate and assault participants in the name of dating; do
not discuss vulgar topics involving sex; do not hype materialism and other unhealthy, incorrect
viewpoints on marriage; and do not air the show without censorship and editing.”

Zhejiang Satellite Television canceled a dating show. For a time, it looked as if all stations might
have to do the same. One person on the set of “Take Me Out,” the Hunan show, recalled a producer
telling the entire cast and crew: “I might get a phone call at any minute, and all of you will have to
pack up and go home.”

Fans of “If You Are the One” immediately noticed the changes when the June 26 episode aired.
Most obvious was the addition of a third host — Huang Han was a mother who taught psychology
at the local party school. All the female contestants had been replaced. The new ones were more
subdued. So were the male contestants. And there was no mention of their incomes. “We started to
choose older participants who have a stronger desire for marriage,” Mr. Wang said.

Each episode now had to be reviewed at least six times in-house before broadcast, one person said.
The producers still asked the hosts to steer talk toward social topics, but more subtly. “The
comments made by contestants weren’t as incisive as before,” said Guo Wei, 34, a longtime fan.

http://www.nytimes.com/2012/01/01/world/asia/censors-pull-reins-as-china-tv-chasing-profit-gets-racy.html?pagewanted=print Page 6 of 7



Censors Pull Reins as China TV, Chasing Profit, Gets Racy - NYTimes.com 1/3/12 6:04 AM

Mr. Wang said he hoped the censors, when they whittle down the entertainment shows, keep in
mind that “If You Are the One” made changes when asked. The show now tries to win ratings not
through fiery dialogue, but by promoting itself online and bringing on overseas Chinese
contestants. On the show’s Web site, all the episodes from the show’s first half-year have been
deleted. “Our show,” he said, “is one that obeys the rules.”

Li Bibo and Edy Yin contributed research.

| ASIA PACIFIC (18 OF 52 ARTICLES)

ans’ Defender Jostles
Afghan Corruption

ore »

http://www.nytimes.com/2012/01/01/world/asia/censors-pull-reins-as-china-tv-chasing-profit-gets-racy.html?pagewanted=print Page 7 of 7



